Vi firade Vilja 4 veckor med en tur till fjällen

Vi bor cirka 1 timme söder om Sälenfjällen. Lite fjälligt är det där, även om det kanske inte riktigt är en riktig fjällvärd. För mig duger det alldeles perfekt. 

Hur som helst, mamman behövde lufta sig lite efter fyra veckor i totalt chocktillstånd. Ja, att det kommer en liten bebis och att förstå allt vad det innebär - det kan vara lite så där, chockartat. Det är inget jag kunde föreställa mig även om jag var tyckte att jag hade koll. Jag är ju trots allt 36 år och sist i kompisgänget med att skaffa barn. Så jag har ju hört historier och förstått att ja, det är tufft. Men jag kunde ju inte i min vildaste fantasi förstå förrän hon kom, vår lilla starka Vilja. 

Så jag och en kompis åkte upp till Sälen. Där uppe är det så himla bra förstår ni, för där har de gjort en del av södra kungsleden handikappanpassad. Och det passar förstås som handen i handsken när en vill ut och lufta sig med liten bebis, med barnvagn. För när hon var så liten så är det vagnen som är alternativet och det är en väldigt skyddad miljö för bebis. 

Så parkering är vid Högfjällshotellet eller Ica toppen och där går leden. Första delen är asfalterad upp till en gapkoja och fortsätter sedan med bred grusad väg till Östfjällstugan som ligger vid en liten sjö. Där kan man gå in om det behövs, stugan är öppen. Vilket förstås är toppenbra när en är ute med en så liten bebis. 

Det går ju inte att förutsäga hur det ska gå, så en behöver vara mentalt förberedd på det mesta. Bajskalas, hunger och allt däremellan. Och hur skulle det gå med mammans kondis?

Fram och tillbaka det vill säga från Högis till Östfjällstugan är det 8,5 km.

Så klart lyckades vi välja en regnig dag, men det är då man känner livet i sig lite extra. Och för Vilja i vagnen så spelade det ju ingen som helst roll. Hon hade det toppenbra i vagnen med regnskyddet på. 

Och vet ni, hon sov i bilen på väg till Sälen, hon sov i vagnen fram och tillbaka. Sedan ammade jag och sen sov hon hela vägen tillbaka till Äppelbo. Det vill säga inga som helst problem! 

Och för mamman gick det bra. Lite tungt när det lutade uppåt förstås. Det hade ju bara gått 4 veckor efter kejsarsnittet, så jag hade inte förväntat mig något annat. 

Så otroligt skönt att komma ut och att allt gick bra. Det ledde till att vi senare åkte upp med ett helt gäng mammorna (de två nedersta bilderna). Och då hade vi lite bättre väder också. 

Så härligt att ha Sälen så nära! 






Kommentarer

Populära inlägg