Mammahjärtat älskar merinoull

Tacka fåren för underbara ullkläder.

Snacka om att underställ i merinoull har gjort mitt mammaliv så mycket enklare. För det är ju inte direkt så att Vilja berättar för mig om hon fryser eller är för varm. Eller jo, men då ofta när det är för sent och gråten eskalerar fort till hysteriska skrik. Det är något jag gärna undviker, mammahjärtat är lite känsligt.

Ullen skyddar bebis mot att frysa, men också mot att bli för varm. Ja, ett måste i mina ögon i alla bebisars garderob.

Och ja, jag vet att det kan vara lite dyrare. Men i vårt fall så har vi använt de väldigt ofta, så jag anser att det helt klart är värt pengarna.

Väldigt bra att önska sig till barnets födelsedag eller till julklapp från mor och farföräldrar.

Vi hade dessutom turen att få ett härligt underställ i merinoull från Name it  i "välkommen till världen present". Hur bra grej? Borde alla bebisar få!

Sedan har jag köpt en bodysuit på rea från Metoo och har även köpt begagnad sparkdräkt från Polaren och pyret. Vi har fått ärva en härlig mössa från Janus som varit toppen.

Jag har dessutom hittat ett märke som gör härliga underställ till bebisar med fötter på, vilket jag tycker är toppen. Jag menar, vem kan få strumpor att sitta kvar på en bebis sprattliga ben?

Jag förstår dock varför det kan vara bra med byxor utan fötter på, för då kan barnet ha de längre om en har bra strumpor på.

Men jag gillar verkligen det vi har köpt från Dilling. Jag tycker det är kanon att det är fötter på. Sedan har vi en strumpa till utanpå även den i ull. Men då vet jag att om hon sparkar av sig de, så sitter de närmast kroppen kvar!

Här ligger hon och sover sött med ull närmast kroppen förstås (här ligger hon i sin enormt goa åkpåse av ull också, men mer om den en annan gång).
Vilja har använt sin sparkdräkt som är lite stort, vilket inte gör något eftersom det är fötter på - många gånger och vi har tvättat det en hel del redan. Det har blivit lite nopprigt, men inte anmärkningsvärt. Vi har tvättat på ullprogram men inte haft speciellt tvättmedel för ull - då hade vi kanske kunnat undvika det.

Jag kommer absolut att köpa fler sparkdräkter till henne därifrån.

Det gäller att hålla ögonen öppna för rea, för merinoull kläder är alltid värt att köpa. Men förstås extra bra om en får de till ett bra pris.

Och när vi pratar om ull, så är det endast fårskinnshandskar som håller min bebis varm och tassarna. Skorna har jag svårt att få att sitta kvar, försöker hitta en lösning. Dessa har jag köpt hos en lokal hantverkare här i Äppelbo.


Kommentarer

Populära inlägg