Fiskelycka eller i alla fall time well spent!

Jag är förkyld och istället för att tycka synd om mig själv så sitter jag och kollar på bilder i kameran.

Vi fiskade väldigt lite den här sommaren. Det var ju lite på grund av att jag var höggravid och hade lite problem att ta mig i båten. Vi provade att bottenmeta, men knotten och myggen gjorde det mindre mysigt.

Roger är ju den som fört in fisket i mitt liv lite mer om en säger så. Jag har väl aldrig riktigt känt att det varit min grej för jag har ju inget tålamod. Men har förstås fiskat lite innan. Men det var först när jag träffade Roger som köpte mig ett bra spö och tog mig med som jag insåg att det visst var något för mig.

Jag ska vara ärlig, jag älskar det.

Om en jämför mot jakten, där en sitter helt still och bara väntar på pass - så händer det ju ganska mycket när en fiskar.

Framförallt är det ju det att vi får härlig tid tillsammans och sen är det ju det här med att vara ute i naturen som är själva pricken över i för mig.

Roger har fiskat massor, sen träffade han mig och vi skaffade en gård och då har tiden inte riktigt funnits där för att lägga ner den tiden som han gjorde innan.

Sen får han ju släpa runt på mig också, för jag vill ju gärna vara med. Det är säkert inte alltid så kul att ha med sig en nybörjare som ställer till det.

Vi har:

* Metat aborre på en sjö där Roger i flera år lagt ut ris. Hur kul som helst för det nappade ju precis hela tiden.

* Bottenmete, här var jag inte så entusiastisk för det var så fruktansvärt med mygg&knott. Men jag ser helt klart potentialen till ett trevligt fiske med eld och mys runtomkring. 

* Trolling, herregud vilket stresspåslag det blev för mig. Och säkert ännu värre för Roger att ha med mig. Massor av spön åt olika håll och ja det skulle ju så klart inte bli trassel. Det blev det förstås, mycket på grund av mig. Fast säkert jättekul det med, får ge det fler chanser.

* Kastat med vanligt haspelspö (heter det inte så). Det är väl här vi har lagt ner mest tid. Försökt att få upp storgäddan. Det här gillar jag. Börjar bli bättre och bättre på att kasta också. Roger brukar väl pyssla med annat såsom jerkfiske.

* Vinterfiske, angling så att säga. Himla trevligt typ av fiske. Vi har försökt fått upp både storgäddan och lake. Det här är mycket barndomsminnen för mig, då hela familjen var ute tillsammans med andra och det var så mycket runt omkring. Eld, korv, skoter.

Så det finns massor mer att upptäcka med fisket. Och framförallt så blir det så kul att låta Vilja prova och testa sig fram med det här.  Det är ju en del av fisket som är kul, att hela familjen kan vara med på en lagom nivå förstås.

Det jag hemskt gärna skulle vilja testa på är havsfiske. Och vi drömmer om att resa till Norge för att testa lyckan. En resa till Åland står också på önskelistan, kanske det är i år det händer?

Här kommer några bilder från några fisketurer vi haft.










Kommentarer

Populära inlägg