Bra investering för ett aktivt liv med bebis - vagn!

För mig har det varit väldigt viktigt att kunna vara aktiv och rörlig även som nybliven mamma. Det är förstås väldigt bra att ha hundar som drar en ut. Men jag har drivet i mig själv. Mår bra av rörelse och frisk luft varje dag.

Därför var förstås valet av vagn väldigt viktigt. 

Vilket stresspåslag det var att  försöka välja vagn. Hjälp! Det finns så många alternativ, billiga/dyra, trehjul/fyrahjul, märkesvagn/eller okänd och så vidare. Jag kunde inte i min vildaste fantasi förstå hur mycket det fanns att välja på innan jag plötsligt stod mitt i det och behövde välja. 

När jag i graviditeten tyckte att valet av vagn var viktigast hade jag en sambo som bara fokuserade på Vasaloppet och vallor. Ja, det var inte helt lätt för en stackars hormonstinn jag. Tur vi till slut valde en vagn efter många tårar (från min sida). Skrattar åt det här i efterhand, just där och då var det fråga om liv och död. 

Vi behövde en robust vagn med bra däck som klarar av att ta sig fram i varierad terräng (skogsbilvägar, stigar, asfalt, grus, snö). Och i och med det skulle den förstås ha bra dämpning, funka att köra med två hundar i koppel, klara av föräldrar med olika längd (1,67 och 1,90) och inte vara för tung och klumpig. Klara av ett liv på landet helt enkelt. 

Det blev en trehjuling till slut, ett väldigt populärt märke på vagnar i Norge, inte lika känt här i Sverige.

Valet blev en: TFK joggster adventure. 

Kan köpas här: Köpa Barnvagn

Vi köpte den mer eller mindre osedd. Vi var i flera barnvagnsbutiker och testade vagnar, ingen föll i smaken. Emmaljungavagnar är ju klassiska och väldigt populära, men hjälp - det var inget för mig den kändes som en stor traktor. 

Sen plötsligt under en kaffe mellan jobbmöten i Oslo så rullade en mamma in. En TFK, såg helt perfekt ut. 

Så klick klick, så beställde vi en. 

Vi har verkligen inte ångrat oss. 

Jag tror att jag snart har gått 100 mil med vagnen och den rullar på utan några problem. Har inte ens behövt fylla på däcken med luft. Älskar att det är handbroms på den. Vi valde en multiliggdel som gör att man även kan höja upp ryggen så att barnet kommer i sittande position med ansiktet vänt mot dig, toppenbra. 

Funkar inte att dra efter sig, då blir den vinglig. Men framåt är det inga som helt problem. 

Bra att veta om du är i vagnletarstadiet är att det är bra utrymme för steglängd (olika långa ben, det här tänkte vi inte alls på men så här i efterhand så har vi insett att vissa vagnar har väldigt dåligt med plats för benen, dvs man slår i vagnen med tårna om man har långa ben) och att det är möjligt att justera handtaget till önskad höjd.  

Jag har även joggat med vagnen och det fungerar toppenbra. Framhjulet är låsbart och det är nästan ett krav när en ska jogga med vagnen annars blir den svårt och det är som sagt helt underbart med handbroms..Men också väldigt bra när man har hundar och behöver hålla i vagnen med en hand och hålla hundar med den andra.  

Vilja är snart 6 månader och liggdelen är fortfarande tillräckligt lång för att hon ska få plats, även med åkpåse. Blir intressant om hon kommer att tycka om sittdelen när den tiden är inne.  

En toppenvagn helt enkelt som har fungerat kanon för oss än så länge. Vi har förstås inte provat några andra, men jag har absolut inte längtat efter något annat - vilket jag tycker är ett bra betyg. 







Kommentarer

Populära inlägg