Att vara mitt i en förändringsprocess - om det nya livet som mamma!

Det är en stor omställning att plötsligt bli  mamma. Jag skriver plötsligt för även om jag vi försökte få barn i flera, flera år och sedan bar jag barnet i nio månader. Det finns inget som hade kunnat förbereda mig på hur det skulle bli. Här gäller det verkligen att bara ta det som det kommer.

För allt ändras.

Det är alltid någon annan som går först.

Och frågan är då, vem är jag i det här nya?

Hur får jag plats?

Eller kommer jag helt drunkna i mammarollen?

Eller får alla anda delar av mig ta plats också?

Finns ju mängder av klassiska modeller att jobba efter när en ska inventera nuet,( hur ser det ut just nu?) och sedan jämföra det med hur en önskar att det ska vara. Kan jag ändra något eller ser det bra ut?

Jag gillar att tänka tårtbitar. Och hur stora delar av tårtan jag ger till var och en av områdena i mitt liv. Justera. Kanske inte tid med vänner ska ta så stor bit, eller behöver den bli lite större? Och så vidare. Jag sitter och ritar och reflekterar. Checkar av.

Det är ju självklart att min tid med Vilja är prio 1 just nu. Det är mycket annat som får ryka på fötterna. Men sen kommer det en annan verklighet där jobb och annat ska klämmas in. Då får jag göra en ny inventering och plan tillsammans med Roger.

Det jag försöker fokusera på lite extra just för att tårtbiten med Vilja för tillfället är nästan lika stor som tårtan. Det är att tänka på att hur kan jag fylla på mig själv och känna att jag får lite stimulans samtidigt? 

För en sak är säker, för att orka vara en bra mamma så gäller det att fylla på energin. När hon sover så blir det lite extra tid över när en inte alltid behöver fokusera på att diska, städa eller tvätta. Det är försten först nu som hon tycker det är ok att sova i en vagn som inte rullar.

Och det är här det kommer in alla små äventyr ute i naturen och annat smått&gott som fått mig att må extra bra.

* Tiden ute på stigar med bärsele, andas frisk luft, se nya saker - frihetskänsla.

* Dra pulka istället för att gå med vagnen. Skönt att se något nytt och göra något annat. Hon sover precis lika bra i pulkan som i vagnen.

* Ta nya promenader med vagnen (vara nyfiken och undersöka...jag tror jag har gått på alla närliggande skogsbilvägar och tänkt undrar vart den här leder).

*Stanna upp och sitta mot en tall och amma.

* Lyssna på bra poddar som fyller på utifrån behov. Lära sig något nytt eller välja något mer lättsamt?

* Träna, försöker passa på när hon sover om inte annat så funkar det bra när hon är med också. Det kanske inte blir lika långa pass, men all träning som blir av är bra träning.

Andra grejer som gör att jag mår bra :

* Ha träningsgrupper eller massera. Några timmar per vecka så släpper jag helt mammarollen och gör något som verkligen är förknippat med vem jag är. Roger har förstås Vilja och jag får vara bara jag en stund.

* Träffa gamla och nya vänner . Kul att jag fått lära känna nya vänner genom mammalivet, andra mammor helt enkelt. Och plötsligt har jag lite mer tid att träffa mina gamla vänner, Vilja är förstås med. Men det finns lite mer tid, jämfört med när jag jobbade.



Kommentarer

Populära inlägg