Att tillbringa en dag på fjället i sol och starka vindar!

Eftersom vädret spådde soligare väder, men tråkigt nog även betydligt mer vind. Så valde vi tillslut att skida från stugan även på lördagen. Men vi valde att åka på andra skidan sjön Malmagen och följa spåren mot Hamra. Vi rekade lite dagen innan när vi testade våra skateskidor (jag har fått nya - jäklar så svårt det är - totalt ovant och vingligt!).

Spåret skulle vara lättåkt, men för en person som jag som har efter år i Norge blivit lite rädd för backar (jag har helt kört kull lite för mycket). Dessutom är jag väldigt ovan, hemma här i Äppelbo är det väldigt platt om en jämför.  Ja för en person som mig, så nä jag skulle inte säga att det var så väldigt lättåkt. Men det är klart, hade jag åkt spåren flera gånger och visste hur det såg ut efter backar och så vidare - så kan en ju planera sin körning lite bättre. Spåren hade ju också förstås yrt igen av att det blåste så pass mycket. Vi vände sedan och körde även efter Malmagspåret.

Så en dag med, sol, stormvindar och drivsnö. Alldeles, alldeles underbart. Även om jag faktiskt grät lite då och då. För dessa backar, som liksom aldrig tog slut. För att jag ena stunden hade glid, för att i nästa ha 1 dm snö under skidorna. Ena stunden fäste, för att i nästa sekund ha bakhalt. Minst sagt svårvallat i drivsnö före.

Vi fick en fin härlig dag på fjällen och färg på näsan - minst sagt. Tänk att kaffes smakar så gott när en är ute i naturen, finns inget bättre.









Kommentarer

Populära inlägg