Att inte riktigt kunna släppa taget om mobilen

Flera dagar i veckan så börjar jag mina dagar med att ta upp min telefon, just för att jag har alarmet på telefonen. Direkt så triggas jag att kolla "om det hänt något under natten". 

Sedan fortsätter det under dagen. Grejer jag gör för att jag vill, tex kolla vädret gör att jag plötsligt ser en avisering på facebook och vips så har jag kollat in där. Och där blir jag kvar och scrollar i något för mig helt oviktigt flöde. Jag använder facebook  framförallt för mitt företag. Sedan tycker jag att messenger är ett fantastiskt sätt att kommunicera på. Instagram är mer min grej, jag älskar bilder. Där kan jag tillbringa så mycket tid att jag nästan skäms. Jag tar till och med mig mobilen på toaletten, det är helt galet. 

Ni vet all tid jag har suttit i soffan och ammat. Jag skulle inte bli en mamma som satt med telefonen i handen, men jag skulle verkligen blåljuga om jag sa att jag lyckats med det. 

Vad gör jag med min mobil? Jag kollar sociala medier, jag läser bloggar, jag läser nyheter, jag lyssnar på podcast, jag tar kort och filmar, ringer och smsar. 

Och eftersom det är så mycket jag använder den till, så blir det ju som att den bor i min hand.

Jag upplever att en medveten handling, som tex att läsa en blogg. Gör att jag sedan klickar mig vidare, kollar något på instagram när jag enda har telefonen där, googlar på ett recept eller vad det nu kan vara. Vips så har tiden runnit iväg! 

Jag är gift med min mobil/smartphone och det är inte ett äktenskap jag trivs så bra med. Det räcker! 

Att använda den till det jag verkligen vill är ju helt suveränt. Men allt det där andra slötittandet - det gör mig uppriktigt ledsen. Så här nu när jag börjar bli mer medveten. 

Vad gör jag om dagarna egentligen? Borde jag inte lägga min energi och min tid på något jag vill istället? Jo ärligt talat, jag blir fasiken arg på mig själv.

Så nu är det skärpning som gäller. Tur för mig att jag är en person som älskar att vara utomhus och gärna i rörelse (det är ju i stort sett skärmfri tid...förutom när jag glömt kameran och vill fotografera....och vips tittar in på sociala medier en stund för att jag bara gör det per automatik -SUCK!)

Och när jag fått upp ögonen för det här så har jag faktiskt ramlat över lite matnyttiga tankar kring det här. Ni vet hur en plötsligt får upp ögonen för något som funnits där hela tiden för att en ändrar fokus.  

Lyssna på det här tex  Kriget om din uppmärksamhet. Eller varför inte läsa lite kloka tankar här.

Nu ska jag styra mina dagar på ett klokare sätt! 

Min skärmfria tid kommer istället läggas på för mig bättre grejer (att umgås med min dotter är ju en självklarhet det behöver jag ju inte ens ta med på listan) såsom: 

* Meditation/yoga - en liten stund varje dag. 
* Trädgård - när snön försvinner så är det ju äntligen dags (känns oändligt långt borta just nu), men nu börjar det bli dags att sätta frön och sånt där. Plantera om blommorna inomhus, ny jord behöver de.
*  Läsa böcker. Jag har massor som ligger och väntar. 
* Göra egen barnmat.
* Utbilda mig.

Kommentarer

Populära inlägg